INHOUD
Opdracht
I. Titel: Britse bruggendwingers bij Bénouville
I, 1. Explicerende subtitel: D-Day en zomer 1944: Nachtelijke verovering en behoud van twee strategische bruggen in Normandië door Compagnie D, 2e Bataljon ‘Ox and Bucks’, piloten van het Glider Pilot Regiment alsmede het 7e Parachutistenbataljon, 5e Luchtlandingsbrigade, 6e Luchtlandingsdivisie.
II. Voorwoord
II, 1. Naoorlogse jeugd te IJmuiden, gemeente Velsen
II, 2. Interesse gewekt voor D-Day, 6 juni 1944
II, 3. Bezoek aan D-Day-stranden van Normandië
II. 4. Betekenis van de term D-Day
III. Inleidingen
III, 1. Focus op Compagnie D ‘Ox and Bucks’, gespecialiseerde
zweefvliegtuiglandingen en de strijd om twee Normandische bruggen
III, 2. Vastgestelde leden van Compagnie D ‘Ox and Bucks’ aanwezig bij de bruggenstrijd en weerlegbare claims to fame
III, 3. Luitenant Herbert Denham Brotheridge, lid van Compagnie D ‘Ox and Bucks’, als vermeende eerste gesneuvelde militair op D-Day
III, 4. Pegasus Bridge: erenaam, géen militaire codenaam
III, 5. De rolhefbrug over het Kanaal-van-Caen-naar-zee bij Bénouville (sinds 26 juni 1944: Pegasus Bridge)
III, 6. De vaste brug over de rivier de Orne bij Ranville (sinds 1989: Horsa Bridge)
III, 7. Het militaire Horsa-zweefvliegtuig in het kort
III, 8. De verovering van de kanaalbrug in de film The Longest Day/De langste dag
IV. Verantwoording
V. Hoofdstukken
Hoofdstuk 1.
1937-1939: Adolf Hitler, leider van nazi-Duitsland, wil oorlog
Hoofdstuk 2.
1939-1940: Engeland en Frankrijk verklaren nazi-Duitsland de oorlog
Vroege Duitse terreur in Frankrijk
Hoofdstuk 3.
26 mei-4 juni 1940: Het ‘wonder van Duinkerken’: Brits ondersteuningsleger ontsnapt over het Kanaal
Latere leden van Compagnie D ‘Ox and Bucks’ als ooggetuigen in Noord-Frankrijk en Duinkerken
24 mei 1940: Hitler laat tanks halthouden vóór Duinkerken
Mei-juni 1940: Erwin Rommel en Hans von Luck in Noord-Frankrijk: latere tegenstanders van Compagnie D ‘Ox and Bucks’ in Normandië
Hoofdstuk 4.
1933-1945: Misdadig nazi-Duitsland
Hoofdstuk 5.
Duitse zelfrechtvaardiging: fatsoenlijke Wehrmacht tegenover criminele nazi’s en Waffen-SS?
Hoofdstuk 6.
1940-1944: Frankrijk lijdt onder Duitse bezetting en Vichy-regering collaboreert
Hoofdstuk 7.
1940: Vroeg Frans verzet: Jean Moulin, OCM en inlichtingennetwerk Centurie bij Caen, Normandië
Verzetslieden Léa Vion, George en Thérèse Gondrée in Bénouville en André Heintz in Caen
Mei 1941: Statische Duitse 716e Infanteriedivisie gestationeerd in Caen
Verzet gaat door
Hoofdstuk 8.
Generaal-veldmaarschalk Erwin Rommel en diens pupil Hans von Luck, tegenstanders der
Britten in Noord-Frankrijk, Noord-Afrika en nogmaals in Normandië
Hoofdstuk 9.
Mei-juni 1940: Britse militairen tegenover misdadige Waffen-SS’ers in Noord-Frankrijk
Hoofdstuk 10.
1940-1941: Groot-Brittannië onder premier Churchill weerstaat nazi-Duitsland alleen
Hoofdstuk 11.
1941: Kapitein John Howard en oprichting van Compagnie D, 2e Bataljon ‘Ox and Bucks’, infanterie
Hoofdstuk 12.
Begin 1942: Compagnie D ‘Ox and Bucks’ tot luchtlandingseenheid van airborne-vrijwilligers bestemd
Basingstoke Camp, Hampshire
Hoofdstuk 13.
1940-1945: Inzet van militaire zweefvliegtuigen
Hoofdstuk 14.
April 1942: Compagnie D naar het harde Bulford Camp, Wiltshire
Eerste training met zweefvliegtuigen
Hoofdstuk 15.
Mei 1942: Voortgaand verzet in de regio Caen
16 februari 1943: Service de Travail Obligatoire (STO) /dwangarbeid
Duitse repressie en Jodenvervolging
Houding Franse katholieke kerk
Hoofdstuk 16.
Zomer 1942: Compagnie D traint verder
Kliffentraining bij Ilfracombe en ‘de grote mars’
Hoofdstuk 17.
April 1943: De nieuwe 6th Airborne Division/6e Luchtlandingsdivisie onder generaal-majoor Richard Gale
Hoofdstuk 18.
Compagnie D traint onder bevel van de 6e Luchtlandingsdivisie, ook in zweefvliegtuigen
Hoofdstuk 19.
De Duitse Atlantikwall moet bestormd
September 1943: Het ‘Tweede Front’ in aantocht
Hoofdstuk 20.
December 1943: Planning Operatie Overlord ten bate van landing der geallieerden op het bezette Europese vasteland
December 1943: Britse 6e Luchtlandingsdivisie mét Compagnie D ‘Ox and Bucks’ gemobiliseerd voor operationele
dienst
Hoofdstuk 21.
Begin januari 1944: Generaal Montgomery verbetert oorspronkelijk landingsplan
Hoofdstuk 22.
Eind januari 1944: Normandisch verzet ingeschakeld voor Operatie Overlord
Hoofdstuk 23.
Februari 1944: Opdracht aan 6e Luchtlandingsdivisie: bescherm oostelijke flank van Sword Beach tot aan rivier de Dives in Normandië (Operatie Tonga)
Twee strategische bruggen moeten vóór landingen uit zee ingenomen
Hoofdstuk 24.
Januari-juni 1944: Sterkte van Duitse veldleger in Ornegebied, Normandië
Maart 1944: Widerstandsnest (WN) 13: Duits bruggengarnizoen bij Bénouville en Ranville
Duitse tankdivisies nabij Caen: 21. Panzerdivision en 12. Waffen-SS Panzerdivision ‘Hitlerjugend’
Hoofdstuk 25.
Maart 1944: Training voor Compagnie D gaat verder
8 maart 1944: Compagnie D bezocht door generaal Montgomery
Hoofdstuk 26.
Maart 1944: Hitler stuurt meer divisies naar Westeuropese kust
Voorjaar 1944: Normandisch verzet deels opgerold
Hoofdstuk 27.
Eind maart 1944: Nachtelijk landen van Horsa-zweefvliegtuigen van het Glider Pilot Regiment (Operatie =
Oefening Deadstick) ten bate van ‘onbekende’ bruggenstrijd (Oefeningen Bizz) door 6e Luchtlandingsbrigade onder welke Compagnie D
Dertig genietroepen toegevoegd aan Compagnie D
Hoofdstuk 28.
April 1944: D-Day-planning voor 6e Luchtlandingsdivisie verfijnd
Inlichtingen uit Normandië onontbeerlijk
Hoofdstuk 29.
April 1944: Meer bruggentraining
Compagnie D dient achter de Duitse linies te opereren
Hoofdstuk 30.
April 1944: Training Compagnie D in in Bardney, Lincolnshire met enige uit Compagnie B toegevoegde officieren
Samengestelde bruggenoefening Mush: parachutisten en zweefvliegtuigtroepen
Hoofdstuk 31.
April 1944: ‘Invasie’-koorts!
Hoofdstuk 32.
April 1944: Gespecialiseerde training voor zweefvliegtuigpiloten van het Glider Pilot Regiment (GPR): Oefeningen Skylark en Deadstick
Hoofdstuk 33.
Voorjaar 1944: Duitse onenigheid over verdediging van Franse westkust
Hoofdstuk 34.
Mei 1944: Compagnie D ‘Ox and Bucks’ wordt tijdelijk zelfstandige eenheid
D-Day-doelen van Compagnie D (coup-de-main op twee bruggen) slechts aan majoor Howard bekendgemaakt
Na de coup-de-main gecoördineerde verdediging met 7e Bataljon (luitenant-kolonel Pine-Coffin) van het Parachutistenregiment, 5e Parachutistenbrigade (brigadegeneraal Poett)
Nog méer bruggentraining voor Compagnie D
Hoofdstuk 35.
Voorjaar 1944: Inspectieronde van veldmaarschalk Rommel in Normandië
April-mei 1944: Verdedigingsaanpassingen bij kanaalbrug van Bénouville
Erkennen en wegkijken van nazi-misdaden door Wehrmacht–bevelhebbers in Normandië
Hoofdstuk 36.
Mei 1944: D-Day in zicht
18 mei 1944: Rommel bezoekt 21e Pantserdivisie bij Caen
19 mei 1944: Britse koninklijke familie bezoekt 6e Luchtlandingsdivisie mét Compagnie D
21 mei 1944: Driedaagse bruggentraining bij Exeter, Devon
Nieuwe inlichtingen uit Ornegebied via RAF-luchtverkenning en lokaal verzet
Hoofdstuk 37.
26 mei 1944: Van Bulford Camp naar doorgangskamp bij vliegveld Tarrant Rushton, Dorset
27 mei 1944: Majoor Howard in D-Day ingewijde bigot
Hoofdstuk 38.
Inlichtingen van het lokale verzet bij Caen
Familie Gondrée en réseau ‘Centurie’ in Bénouville: lokale verzetsinlichtingen overgebracht naar Engeland per zender, postduif of Lysander-vliegtuig
Hoofdstuk 39.
Eind mei 1944: Duits parachutistenonderdeel in Ornegebied
Voorbereidende geallieerde bombardementen ter plaatse
Geallieerde mystificatiepogingen m.b.t. verwachte landingen
Britse inlichtingenagenten naar bruggengebied gezonden
Hoofdstuk 40.
Eind mei 1944: Een medisch officier aan Compagnie D toegevoegd
Hoofdstuk 41.
Eind mei 1944: Enige incidenten bij de kanaalbrug te Bénouville
Hoofdstuk 42.
28 mei 1944: Manschappen van Compagnie D leerden hun doelen beter en ontmoetten aan hen toegevoegde
Horsa-piloten
Hoofdstuk 43.
29 mei 1944: Warm weer
D-Day nadert
Rommels stafchef praat heimelijk over verzet tegen Hitler
Hoofdstuk 44.
30 mei 1944: Voor bruggenstrijd geselecteerde GPR-zweefvliegtuigpiloten uitgetraind
Luchtfoto’s onthullen kuilen voor anti-landingspalen bij beide bruggen
Gevaar van overbelading Horsa-zweefvliegtuigen bestemd voor Compagnie D
Hoofdstuk 45
30 mei 1944: Rommel bezoekt 21e Pantserdivisie nogmaals en verzamelt Duitse officieren bij Caen en aan de Kanaalkust voor wapenschouw
Hoofdstuk 46.
31 mei-4 juni 1944: Onzekerheid over landingsdatum; het mooie weer slaat om
Geselecteerde Horsa-piloten te kostbaar voor strijd
31 mei 1944: Rommel speculeert over ‘invasie’-datum; plant verlof om jarige vrouw en Hitler te bezoeken
31 mei 1944: Majoor Howard , arts-kapitein Vaughan en brigadegeneraal Poett in overleg
Compagnie D-officieren ontsnappen tijdelijk
Hoofdstuk 47.
1 juni 1944: Het weerslaat om: D-Day in gevaar
7e Parachutistenbataljon van luitenant-kolonel Pine-Coffin ingelicht over taak te Bénouville-Le Port en coördinatie met majoor Howard van Compagnie D
Uitreiking ontsnappingspakketjes in doorgangskamp
Landingsfilm t.b.v. Horsa-piloten en Compagnie D vervaardigd door Royal Airforce
12e Waffen SS-Pantserdivisie ‘Hitlerjugend’ en 21e Pantserdivisie verwacht als tegenstanders der Britse airbornes
Rommel licht Berlijn in en gaat nogmaals op inspectiereis
Voorbereidende bombardementen in dep. Calvados, Normandië
Hoofdstuk 48.
2 juni 1944: Belangrijk verzetsnieuws uit Bénouville doorgezonden
Rommel geniet van jachtpartij
Generaal Marcks gokt op 5 juni voor aanvang ‘invasie’ in zijn Normandisch operatiegebied
Remparachutes op Horsa’s voor bruggenstrijd aangebracht
Hoofdstuk 49.
3 juni 1944: brigadegeneraal Kindersley bezoekt Compagnie D; iemand had geheime info gelekt
Laatste coördinatie-overleg tussen officieren van Compagnie D ‘Ox and Bucks’, van de 5e Parachutistenbrigade en het 7e Parachutistenbataljon bestemd voor Bénouville-Le Port
Hoofdstuk 50.
3 juni 1944: Zes missiegerichte Compagnie D-pelotons op eventualiteiten voorbereid
Angst voor anti-landingpalen in bruggengebied
Enige na laatste verzetsinlichtingen aangepaste sectietaken bij Compagnie D
Klaar voor strijd: landingstroepen ingescheept; majoor Howard wacht op vertrekcode
Hoofdstuk 51.
Axis Sally: Duitse radiopropaganda tracht geallieerde luchtlandingstroepen nadelig te beïnvloeden
Rustig Duits wachtlopen op bruggen bij Bénouville en Ranville
Hoofdstuk 52.
3-4 juni 1944: Southwick House, geallieerd zenuwcentrum voor D-Day, en slechte weersverwachting.
Hoofdstuk 53.
4 juni 1944: Rommel vertrekt naar Duitsland voor verjaardagsbezoek aan echtgenote en werkbezoek aan Hitler
Hoofdstuk 54.
4 juni 1944: Verzet in Bénouville meldt aankomst antilandingspalen
Hoofdstuk 55.
4 juni 1944: Franse generaal De Gaulle wekt woede bij Roosevelt en Churchill
Hoofdstuk 56.
4 juni 1944: Generaal Eisenhower gebiedt uitstel D-Day
Hoofdstuk 57.
4 juni 1944: Laatste briefing 6e Luchtlandingsdivisie door generaal-majoor Gale
Hoofdstuk 58.
4 juni 1944: Duitse 7e Leger in Normandië negeert juiste inlichting over aanvang D-Day
Hoofdstuk 59.
4 juni 1944, avond: Nader overleg tussen maj. Howard, lt.-kol. Pine-Coffin en brigadegen. Lovat op Tarrant Rushton
Hoofdstuk 60.
4 juni 1944, avond: Meteoroloog kapitein Stagg voorspelt onverwachte korte opklaring
Hoofdstuk 61.
4 juni 1944, avond: Compagnie D naar musicalfilm Stormy Weather (1943)
4 juni 1944, avond: Neerslachtigheid bij Compagnie D
Nederlandse en Duitse vliegeniers wakker
Hoofdstuk 62.
5 juni 1944 (D -1), vroege ochtend: Operatie Overlord in gang gezet
Hoofdstuk 63.
Duitse verdedigers in Normandië kampen met problemen
5 juni 1944 (D -1), ochtend: Duitsers beëindigen voor Normandië ‘invasie’-alarm
5 juni 1944 (D -1): Hitler gerust over afweer ‘invasie’
Hoofdstuk 64.
5 juni 1944 (D -1): Bommenwerpers van 320 Dutch Squadron krijgen ’invasie’-strepen
Hoofdstuk 65.
5 juni 1944 (D -1): Grimmig wachten, wapens nakijken en bezoek van luchtmaarschalk Leigh-Mallory in doorgangskamp bij Tarrant-Rushton
Normandisch verzet nog onwetend van datum van geallieerde Débarquement.
Hoofdstuk 66.
5 juni 1944 (D -1), middag: Majoor Howard ontvangt code voor vertrek (Cromwell) en zenuwslopend afwachten
5 juni 1955 (D -1), avond: Compagnie D bidt en maakt zich gereed voor de overtocht
Hoofdstuk 67.
5 juni 1944 (D -1), avond en nacht: Duitsers in Ornegebied bij Caen houden nachtelijke veldoefeningen
5 juni 1944 (D -1), avond: Kanaalbrug bij Bénouville wordt geopend.
Duitse aflos van de bruggenwacht
Hoofdstuk 68.
5 juni 1944 (D -1), late avond: Compagnie D naar voor hen onbekend vliegveld gereden
Hoofdstuk 69.
5 juni 1944 (D -1), avond: Normandisch verzet gemobiliseerd via dichtregel over BBC-radiozender
Hoofdstuk 70.
5 juni 1944 (D -1), avond: Groot Duits ‘invasie’-alarm slechts afgegeven voor 15e Leger boven de Seine
Hoofdstuk 71.
5 juni 1944 (D -1), avond: Opperbevelhebber Eisenhower doet Amerikaanse parachutisten uitgeleide naar de Cotentin, Normandië
Hoofdstuk 72.
5 juni 1944 (D -1), avond: Compagnie D wacht op RAF-vliegveld Tarrant Rushton, Dorset
Hoofdstuk 73.
5 juni 1944 (D -1), late avond: Nederlandse 320 Squadron gebriefd over ‘een aanval’
Hoofdstuk 74.
Deelnemers bruggenstrijd (Coup-de-main) van Compagnie D ‘Ox and Bucks’, betrokken Horsa-piloten van het GPR alsmede bemanningen der Halifax-sleepvliegtuigen
Hoofdstuk 75.
5 juni 1944 (D -1), late avond: Compagnie D ‘Ox and Bucks’ stijgt op vanaf Tarrant Rushton
5 juni 1944 (D -1), late avond: Brigadegeneraal Poett en parachutisten-terreinmarkeerders vertrekken naar Ranville
Hoofdstuk 76.
5 juni 1944 (D -1), late avond: Feldwebel Hickmann van een parachutistenregiment passeert kanaalbrug richting Ouistreham
Franse bejaarden ingezet als gijzelaar-Hilfsgendarme bij beide bruggen
5 juni 1944 (D -1), late avond: Duitsers op nachtoefening bij Ranville
Hoofdstuk 77.
5 juni 1944 (D -1), late avond: Bezorgde parachutisten, generaals, burgers en premier Churchill
Hoofdstuk 78.
5 juni 1944 (D -1) late avond: Overtocht van Compagnie D naar Normandië: fears, fags, ditties and prayers
Hoofdstuk 79.
5 juni 1944, 23:00 uur (Duitse tijd):/
6 juni 1944, D-Day, 00:00 uur (Britse tijd): Wisseling van de wacht op de kanaalbrug bij Bénouville
5/6 juni 1944: Major Hans Schmidt viert genoegelijke avond in Ranville
Hoofdstuk 80.
6 juni 1944, D-Day (Britse tijd): Afdaling van zes Horsa’s van Compagnie D naar landingszones bij Bénouville en Ranville
Hoofdstuk 81.
6 juni 1944, D-Day (Britse tijd): Normandische burgers en Duitsers bij het duistere Ranville en Bénouville
Hoofdstuk 82.
6 juni 1944, D-Day, 00:16-00:18 uur (Britse tijd): Landing drie Horsa’s op landingszone X bij Bénouville
Hoofdstuk 83.
6 juni 1944, D-Day, middernacht (Britse tijd): Duitse wachten op de kanaalbrug van Bénouville.
Vluchtende burgers in Caen
Hoofdstuk 84.
6 juni 1944, D-Day, 00:16 uur (Britse tijd): Landing eerste Horsa op landingszone X bij de kanaalbrug (Euston 1) van Bénouville
Hoofdstuk 85.
6 juni 1944, D-Day, middernacht (Britse tijd): Brigadegeneraal Poett en groep geniesoldaten en parachutisten-terreinmarkeerders gedropt bij Ranville
Hoofdstuk 86.
6 juni 1944, D-Day, 00:17 uur (Britse tijd): Familie Gondrée bij de kanaalbrug gewekt.
Duitse wachten op de kanaalbrug in twijfel.
Hoofdstuk 87.
6 juni 1944, D-Day, 00:16 uur (Britse tijd): Daling van tweede en derde Horsa bij de kanaalbrug
25 Platoon/1e Peloton van Compagnie D verlaat mét majoor Howard zijn Horsa-wrak
Hoofdstuk 88.
6 juni 1944, D-Day 00:17-00:25 uur (Britse tijd): Landing van tweede en derde Horsa op landingszone X bij de kanaalbrug
Begin aanval van het 2e Peloton op oostelijke kanaaloever
Hoofdstuk 89.
Gewonde Horsa-piloten bij de kanaalbrug
Hoofdstuk 90.
Aanvallen op bunker aan de noordoostzijde van de kanaalbrug en op westelijke kanaaloever
Luitenant Brotheridge dodelijk gewond en lokale burgers bij de kanaalbrug gesneuveld
Hoofdstuk 91.
Reacties van lokale burgers en Duitse militairen op nachtelijke parachuteringen en Horsa-landingen in Ornegebied
Hoofdstuk 92.
Verovering van de Ornebrug (Euston 2) bij Ranville door 6e en 5e Peloton van Compagnie D: ‘Ham and Jam!’
Hoofstuk 93.
Lotgevallen van verkeerd afgekoppelde en bij de Dives gelande 22 Platoon/4e Peloton van Compagnie D
Hoofdstuk 94.
6 juni 1944, D-Day, 00:26 (Britse tijd): Beide bruggen ingenomen (Ham and Jam!)
Duitse tegenmaatregelen na Britse luchtlandingen
Dreiging van ‘tanks’ bij Bénouville
Hoofdstuk 95.
6 juni 1944, D-Day, ca. 00:50 uur (Britse tijd): Ondertussen bij de Ornebrug te Ranville
Hoofdstuk 96.
6 juni 1944, D-Day, ca. 01:00 uur (Britse tijd): Brigadegeneraal Poett ontmoet majoor Howard bij de kanaalbrug
Horsa-piloten Boland en Guthrie op verkenning uit
Hoofdstuk 97.
6 juni 1944, D-Day, ca.01:00 uur (Britse tijd): Onderdelen der 5e Luchtlandingsbrigade mét het bij Bénouville verwachte 7e Parachutistenbataljon gedropt bij Ranville
Hoofdstuk 98.
Geallieerde misleiding.
Nachtelijke Duitse reacties in Normandië
Hoofdstuk 99.
Majoor Howard zet geplande verdedigingsperimeters op.
Dreiging van Duitse ‘tanks’
Hoofdstuk 100.
Wakkere burgers in Bénouville
Hoofdstuk 101.
6 juni 1944, D-Day, 01:20 uur (Britse tijd): Luitenant-generaal Richter (716e Infanteriedivisie) beveelt 21e Pantserdivisie met o.m. het 125e Pantsergrenadierregiment (von Luck) in Ornegebied op weg naar geallieerde parachutisten
Hoofdstuk 102.
6 juni 1944, D-Day, ca. 01:30 uur (Britse tijd): Lt.kol. Pine-Coffin nog bij Ranville
Burgers op straat in Bénouville
Sergeant Thornton vernietigt één van drie Duitse gepantserde halfrupsvoertuigen op de viersprong in Bénouville
Hoofdstuk 103.
Brigadegeneraal Poett keert van de kanaalbrug terug naar zijn hoofdkwartier in Ranville.
Garnizoenscommandant Hans Schmidt dodelijk gewond op de Ornebrug
Hoofdstuk 104.
Eerste parachutisten van het 7e Parachutistenbataljon bereiken Bénouville-Le Port
Hoofdstuk 105.
Luitenant-generaal Richter (716e Infanteriedivisie) stuurt de drie Kampfgruppen van de 21e Pantserdivisie op pad
Enige Duitsers vluchten al uit Ouistreham weg
Hoofdstuk 106.
6 juni 1944, D-Day, 02:11 (Britse tijd): Duitse 84e Legerkorps in St.Lô gewaarschuwd over parachutistenlandingen in Ornegebied
Bevelhebbers Rommel en Feuchtinger nog afwezig
Hoofdstuk 107.
6 juni 1944, D-Day, 02:30 uur (Britse tijd): Eerste confrontatie Britse 7e Para-bataljon met de vijand
Duitse motorrijder met bemande zijspan beschoten in Bénouville
Hoofdstuk 108.
Onderdelen der 21e Pantserdivisie wachten nóg of zijn op weg, o.m. de 8e Zware Grenadierscompagnie, 2e Bataljon, 192e Regiment naar Bénouville.
Hoofdstuk 109.
Verwarrende Duitse inlichtingen over toestand in Normandië: parachutisten bij Bénouville zouden ‘verslagen’ zijn.
Hoofdstuk 110
6 juni 1944, D-Day, ca.03:00 uur (Britse tijd): Verzetsvrouw Léa Vion ontvangt eerste parachutisten van 7e Para-bataljon bij haar kraamkliniek
Hoofdstuk 111.
6 juni 1944, D-Day, 03:09 (Britse tijd): De Kriegsmarine beveelt enige motortorpedoboten en peiltrawlers uit Le Havre zich gereed te maken voor een tocht westwaards
Hoofdstuk 112.
6 juni 1944, D-Day, 03:30 uur (Britse tijd): Generaal Gale (6e Luchtlandingsdivisie) landt met 52 zweefvliegtuigen bij Ranville en stelt verdediging op.
Hoofdstuk 113.
6 juni 1944, D-Day, vóór daglicht: Compagnie D bij de kanaalbrug ontvangt versterking en treft in Gruppenunterstände enige slapende Duitsers aan.
Hoofdstuk 114.
6 juni 1944, D-Day, vroege ochtend vóór daglicht: Ouistreham onder zwaar geallieerd vuur.
Hoofdstuk 115.
6 juni 1944, D-Day, 03:30 uur (Britse tijd): Verzetsman Heintz in Caen gealarmeerd
Stilte bij administratief hoofdkwartier der 716e Infanteriedivisie in Caen
Hoofdstuk 116.
6 juni 1944, D-Day, 03:55 uur (Britse tijd): OB-West bij Parijs gewaarschuwd over zowel motorgeluiden in de Seinebaai als luchtlandingen in oostelijk Ornegebied
Duitse tankdivisies mogen niet vertrekken en worden door geallieerden misleid (Operatie Titanic)
OKW-stafchef Jodl slaapt en wordt niet gestoord
Hoofdstuk 117.
6 juni 1944, D-Day, ca. 05:00 uur (Britse tijd): veertien uitgeschakelde Compagnie-D-leden bij kanaalbrug en 4e Peloton vermist.
Lt.-kol. Pine-Coffin strijdt met 210 van zijn 640 parachutisten
6e Luchtlandingsdivisie heeft slechts 40% gevechtskracht bij Ranville
Geallieerde vloot met Force S nadert Sword Beach bij Ouistreham
Drie motortorpedoboten van de Kriegsmarine verlaten Le Havre richting Ouistreham
Hoofdstuk 118.
6 juni 1944, D-Day, vroege ochtend: vermiste 4e Peloton keert terug van de Dives richting Ranville
Hoofdstuk 119.
6 juni 1944, D-Day, vroege ochtend: Compagnie D bij de kanaalbrug en parachutisten in Bénouville-Le Port onder Duits vuur
Hoofdstuk 120.
6 juni 1944, D-Day, vroege ochtend: Bevrijd café Gondrée schenkt champagne en wordt medische post
Hoofdstuk 121.
6 juni 1944, D-Day, vroege ochtend: In het dorp Bénouville: pantsergrenadiers, prostituees en parachutisten
Hoofdstuk 122.
6 juni 1944, D-Day, vroege ochtend: Duitse frustratie over ingenomen kanaalbrug
Duitse tanktroepen rijden uit
Eerste contact tussen 12e SS- en 21e Pantserdivisie bij Caen
Hoofdstuk 123.
6 juni 1944, D-Day, vroege ochtend: Geallieerde Vloot voor Sword Beach gearriveerd
Kriegsmarine onderneemt eerste kleinschalige aanval op vloot-Force S
Hoofdstuk 124.
6 juni 1944 , D-Day, vroege ochtend: Geallieerde beschietingen op kuststrook en Duitse tegenaanval op Le Port
Hoofdstuk 125
6 juni 1944, D-Day, 05:30 uur (Britse tijd): Brits para-frontobservatieploegje in Bénouville
Hoofdstuk 126.
6 juni 1944, D-Day, 06:00 uur (Britse tijd): Ass.Dir. Medische Diensten kol. MacEwan bezoekt beide Britse medische posten bij de kanaalbrug
Hoofdstuk 127.
Burgerleed in Ouistreham, burgervoorzorgsmaatregelen in Caen
Italiaanse dwangarbeiders planten alsnog antilandingspalen bij de kanaalbrug
Hoofdstuk 128.
6 juni 1944, D-Day, ochtend: Kanaalbrug en Britse verbandposten onder Duits vuur
Kerktoren van Le Port met Duitse scherpschutters onder Brits vuur
Hoofdstuk 129.
6 juni 1944, D-Day, vroege ochtend: Enige voorvallen bij de Ornebrug bij Ranville
Hoofdstuk 130.
6 juni 1944, D-Day, vroege ochtend: Enige voorvallen bij de kanaalbrug bij Bénouville
Een gedropte Britse krant voorzien van cartoon Jane
Hoofdstuk 131.
6 juni 1944, D-Day, ochtend: Het Duitse kanon van Wally Parr bij de kanaalbrug
Mobiel geschut van lt.Höller bij het château te Bénouville
Hoofdstuk 132.
6 juni 1944, D-Day, ochtend: Brits-Franse landingen op Sword Beach
Hoofdstuk 133.
6 juni 1944, D-Day, ochtend: Burgerslachtoffers in Ouistreham
Hoofdstuk 134.
6 juni 1944 (D-Day), ochtend: Vlootbarrages
Hoofdstuk 135.
6 juni 1944 (D-Day), ochtend: OKW gewaarschuwd, maar Duitsers krijgen nog geen tankversterking
Hoofdstuk 136.
6 juni 1944 (D-Day), ochtend: Duits sluipschuttersvuur bij de kanaalbrug
Hoofdstuk 137.
6 juni 1944 (D-Day), ochtend: Franse Commando’s in Ouistreham
Hoofdstuk 138.
6 juni 1944 (D-Day), ochtend: Ook na Britse doorbraken bij Juno en Sword Beach staan Duitse tankbemanningen nog te wachten
Hoofdstuk 139.
6 juni 1944 (D-Day), ochtend: Normandische politieke gevangenen vermoord door de SS/SD in de gevangenis van Caen
Hoofdstuk 140.
6 juni 1944, D-Day, ca. 09:00 uur: Drie Britse airborne-generaals bezoeken de kanaalbrug en Le Port
Hoofdstuk 141.
6 juni 1944, D-Day, ca. 09:00 uur (Britse tijd): Compagnie D schakelt één peiltrawler van de Kriegsmarine op het kanaal uit.
Hoofdstuk 142.
6 juni 1944, D-Day, ochtend: Duitsers sturen een jachtbommenwerper laag vliegend en enige kikvorsmannen zwemmend op bezette kanaalbrug af
Hoofdstuk 143.
6 juni 1944 (D-Day), ochtend: Duitse Pantserdivisies in Ornegebied krijgen eerste bevelen
Veldmaarschalk Rommel in Duitsland ingelicht over de ‘invasie’
Hoofdstuk 144.
6 juni 1944 (D-Day), ochtend: Kanaalbrug onder Duits vuur
Wally Parr zet ‘zijn’ kanon in
Hoofdstuk 145.
6 juni 1944 (D-day) ochtend: Lotgevallen van bedreigde Britse parachutisten in Bénouville en le Port
Hoofdstuk 146.
6 juni 1944 (D-Day), latere ochtend: Drietal airborne-generaals keren terug naar Ranville
Pelotons van Compagnie D ‘Ox and Bucks’ moeten parachutisten ondersteunen
Hoofdstuk 147.
6 juni 1944 (D-day), latere ochtend: Nieuws van geallieerde landingsstranden
Verkenningseenheid van 12e SS-Pantserdivisie bereikt strand nabij Arromanches
Hoofdstuk 148.
6 juni 1944 (D-Day), latere ochtend: Duitsers verwachten elders tweede geallieerde aanval
Ouistreham ingenomen
Hoofdstuk 149.
6 juni 1944, D-Day, middag en avond: Pelotons van Compagnie D niet meer nodig op westelijke kanaaloever
Duitse tegenstand in bruggengebied nog groot
Hoofdstuk 150.
6 juni 1944, D-Day, 12:00 uur (Britse tijd): Gewekte Hitler is nerveus, maar speelt ‘alwetende veldheer’
Hoofdstuk 151.
6 juni 1944, D-Day, late ochtend: Voortgaande strijd tegen eenheden van de 21e Pantserdivisie in Bénouville
Verlangend uitzien bij de bruggen naar komst der Commando’s
Hoofdstuk 152.
6 juni 1944, D-Day, na de middag: 125e Pantsergrenadier-regiment van de 21e Pantserdivisie naar bruggen gezonden
Hoofdstuk 153.
6 juni 1944, D-Day, na de middag: Britse genie- verbindingsdiensten actief bij het kanaal bij Bénouville
Hoofdstuk 154.
6 juni 1944, D-Day, na de middag: Commando’s rukken op naar Le Port en Bénouville vanaf La Brèche en Ouistreham
Hoofdstuk 155.
6 juni 1944, D-Day, na de middag: Britse tanks en een luchtafweereenheid bereiken Bénouville en de kanaalbrug
Commando’s passeren ingenomen Ornebrug bij Ranville
Hoofdstuk 156.
6 juni 1944, D-Day, ca. 1500 uur (Britse tijd): Hitler geeft alleen toestemming om twee pantserdivisies op te laten rukken naar bedreigde kust.
Hoofdstuk 157.
6 juni 1944, D-Day, ca.15:00 uur (Britse tijd): Boot met Duitse infanterie vanuit Caen naar kanaalbrug gezonden en bestookt met Parrs Duitse kanon.
Hoofdstuk 158.
6 juni 1944, D-Day, ca.15:00 uur (Britse tijd): Verwarde situatie bij 21e Pantserdivisie rond Caen
Hoofdstuk 159.
6 juni 1944, D-Day, ca.15:00-16:00 uur (Britse tijd): Beide bruggen fel verdedigd
Veldmaarschalk Rommel terug in Parijs
Hoofdstuk 160.
6 juni 1944, D-Day, ca. 16:00 uur (Britse tijd): 21e Pantserdivisie herroepen van beide bruggen en naar kust ten noordwesten van Bénouville doorgestuurd
Hoofdstuk 161.
6 juni 1944, D-Day, 16:15 uur (Britse tijd): Franse Commando’s passeren kanaalbrug naar noordoosten
Hoofdstuk 162.
6 juni 1944, D-Day, 18:00 uur (Britse tijd): Generaal de
Gaulle houdt ontroerende, maar dubieuze radiotoespraak
Hoofdstuk 163.
6 juni 1944, D-Day, vroege avond: Parachutisten in Le Port en Bénouville afgelost door ontscheepte infanterie
Hoofdstuk 164.
6 juni 1944, D-Day, vroege avond: Zweefvliegtuigpiloten van Companie D teruggestuurd naar Engeland
Compagnie D doorgestuurd naar Escoville
Hoofdstuk 165.
6 juni 1944, D-Day, 19:00-21:00 uur (Britse tijd): Kampfgruppe ‘Rauch’ bereikt kust bij Luc-sur–Mer, maar krijgt Britse zweefvliegtuigenoperatie Mallard in de rug
Hoofdstuk 166.
6 juni 1944 , D-Day, avond: Uit zee gelande Britse infanterie en eenheid luchtafweer bereiken na uren Le Port en Bénouville
Aanval van Duitse 21e Pantserdivisie was ‘waardeloos geworden’.
Hoofdstuk 167.
6 juni 1944, D-Day, late avond: Burgerslachtoffer uit Ouistreham naar Engeland vervoerd
Hoofdstuk 168.
6 juni 1944, D-Day, latere avond: 6e Luchtlandingsdivisie bij Ranville versterkt met Commando’s en gelande eigen eenhe-den.
Duitsers benutten ook in de nacht kansen niet
Hoofdstuk 169.
7 juni 1944, D + 1: Gedecimeerde Compagnie D ‘Ox and Bucks’ zoekt eigen 2e Bataljon en ‘verdwaalt’ bij Hérouvillette
Hoofdstuk 170.
7 juni 1944, D +1: Opgesplitst en vermist 4e Peloton herenigd in Ranville bereikt hoofdkwartier van Compagnie D in Château St.Côme bij Escoville
Hoofdstuk 171.
7 juni 1944, D +1, vanaf 06:00 uur (Britse tijd): Compagnie D op weg naar Escoville beschoten met zwaar geschut van majoor von Luck van de 21e Pantserdivisie
Diverse gewonden onder wie LCpl Stacey en Lt Sweeney en Sgt Barwick sneuvelt
Hoofdstuk 172.
7 juni 1944, D +1, vanaf 11:00 uur: Majoor Howard aan het hoofd getroffen door Duitse sluipschutter
Nogmaals gedecimeerde Compagnie D teruggetrokken op Hérouvillette bij eigen bataljon
Hoofdstuk 173.
7 juni 1944, D +1, middag: Drie gevluchte Duitse soldaten van bruggenpeloton worden krijgsgevangen genomen
Hoofdstuk 174.
7 juni 1944, D + 1: Generaal de Gaulle mag naar ‘zijn’ Frankrijk oversteken.
Alle twaalf zweefvliegtuigpiloten van de Coup-de-main terug in Engeland.
Hoofdstuk 175.
Juni 1944, D + weken: Léa Vions kraamkliniek in Bénouville blijft open
Compagnie D als infanterie ‘misbruikt’ en onder zwaar Duits vuur gebleven bij Hérouvillette en Bréville (Hell’s Corner)
Hoofdstuk 176.
12 juni 1944, D +6: Bréville-hoogte na zware strijd door 6e Luchtlandingsdivisie ingenomen.
Hoofdstuk 177.
15 juni 1944, D +9: Soldaat Pepperall gesneuveld bij Bréville
Vier Compagnie D-leden en generaal Montgomery aanwezig in Hérouvillette
Hoofdstuk 178.
15 juni 1944, D + 9: Duitse V1-vliegende bommen treffen Engeland vanuit Noord-Frankrijk
Hoofdstuk 179.
16 juni 1944, D +10: Moreel van Duitse 21e Pantserdivisie laag
Hoofdstuk 180.
17 juni 1944, D +11: Majoor Howard voor tweede maal gewond met een pijnlijk misverstand als gevolg
Hoofdstuk 181.
17 juni 1944, D +11: Hitler overlegt met von Rundstedt en Rommel in Frankrijk
Hoofdstuk 182.
17 juni 1944 (D +11): Canadezen vanaf Gold Beach naar Bénouville en Ranville
Hoofdstuk 183.
21 juni – 7 augustus 1944: Compagnie D strijdend en route in Ornegebied
Majoor Howard onderscheiden, Wally Parr uitgeschakeld
Hoofdstuk 184.
Eind juni 1944: Duitsers in Ornegebied taai, fel én wanordelijk
Hoofdstuk 185.
18 juli 1944: Operatie Goodwood, de mislukte slag om Caen
Hoofdstuk 186.
31 juli 1944: Geallieerde uitbraak uit Normandisch bruggenhoofd
Hoofdstuk 187.
Augustus 1944: Duits eindspel in Frankrijk
Majoor Howard verstuurt een brief
Hoofdstuk 188.
Half augustus-begin september 1944: Compagnie D vecht eindstrijd tot in het dorp Foulbec aan de Seine
Hoofdstuk 189.
25 augustus 1944: Parijs bevrijd, generaal de Gaulle neemt bestuur over
Hoofdstuk 190.
2 september 1944: Feldwebel Heinz Hickmann krijgsgevangen genomen
Hoofdstuk 191.
2 september 1944: Compagnie D terug op het Britse honk
Hoofdstuk 192.
Herfst en winter 1944-voorjaar 1945: Vermelde zweefvliegtuigpiloten en Compagnie D-soldaten tijdens Operatie Market Garden bij Arnhem en Oosterbeek (17-26 september 1944), de Slag om de Ardennen (winter 1944) en bij Operatie Varsity bij Hamminkeln aan de Rijn (24 maart 1945)
Hoofdstuk.193.
13 november 1944: Majoor Howard begint overnieuw en krijgt verkeersongeluk
Hoofdstuk 194.
Winter 1944-1945 en 24 maart 1945: Compagnie D beleeft Ardennenoffensief en oversteek van de Rijn: de laatste gesneuvelden
Hoofdstuk 195.
Leden Compagnie D ‘Ox and Bucks’ na de oorlog
Hoofdstuk 196.
GPR-piloten bij Compagnie D na de oorlog
Hoofdstuk 197.
Leden 5e Parachutistenbrigade en 7e Parachutistenbataljon
Hoofdstuk 198.
Gondrée-familie na de oorlog
Hoofdstuk 199.
Veldmaarschalk Rommel kiest gedwongen voor cyaankalipil
Hoofdstuk 200.
Majoor Hans von Luck
Hoofdstuk 201.
Feldwebel Heinz Hickmann werd Brit
Hoofdstuk 202.
Leden Duits bruggengarnizoen in krijgsgevangenschap in Engeland en Canada
Hoofdstuk 203.
Verzetsman André Heintz uit Caen
Hoofdstuk 204.
Wat o.m. in Bénouville bleef, veranderde en verdween
Enige naoorlogse foto’s van Compagnie D-veteranen
Herdenking (2016) overlijden van majoor John Howard
Excursus 1.
Onduidelijkheden, fouten en misvattingen in bronnen
1. Samenstelling van Compagnie D en het aantal eigen leden
2. Hospitaalsoldaten van Compagnie D
3. Spelling van enige familienamen
4. Identificatiecodes van Companie D-pelotons
5. Sergeant Thornton en de geraakte ‘tank’
6. Duitse boten op kanaal van Caen op D-Day
7. Duitse wacht op kanaalbrug gedood?
8. Bommenwerperpiloot die Glider Nr. 1 sleepte
9. Aanslag op majoor Schmidt bij de Ornebrug
10. Geniesectiecommandanten lt. Jack Bence en kpl. Watson en hun toewijzing aan de pelotons van Compagnie D
11. ’Taak nummer drie’ van luitenant Woods peloton
12. Het schietende geallieerde jachtvliegtuig bij de kanaalbrug, enkele dagen vóór D-Day
13. Havens van Caen achterliggend geallieerde doel der bruggenverovering?
14. Tijdsverschil tussen bezet Frankrijk en Groot-Brittannië in zomer 1944, …of niet?
Excursus 2.
Ode aan de gevallenen
Excursus 3.
Memorabilia
Excursus 4.
Curly: Lied van Candy Godbold over haar grootvader, een Compagnie D-veteraan
Excursus 5.
Slagorde van Duitse veldleger op D-Day in het Ornegebied, Normandië
Excursus 6.
Slagorde van Britse 6e Luchtlandingsdivisie op D-Day in het Ornegebied, Normandië
Nawoord
-Nie wieder Faschismus
–FvD-leider Baudet ontleende mogelijk uitspraak aan antisemitische Vichy-minister Vallet
Literatuur, websites, documentaires en films
Over de aanval op de bruggen
Over de rol der genisten van 249 Field Company Royal Engineers bij de bruggenaanvallen
Over de familie Gondrée
Over de 6e Luchtlandingsdivisie, het Zweefvliegtuigenregiment (GPR) en RAF Bomber Squadrons 298 en 644
Over D-day
Kriegsmarine en Duitse Vorpostenboote
Andere gebruikte literatuur
Literatuur, fictie
Musea
Voor Louise Maria van Rossenbergzonder wier bijna eindeloze geduld,warmwijze liefde, historische belangstelling,herhaaldelijk luisterend oor en als eerste van ons beiden nog vóór ons 50e gehaalde rijbewijs…..
Gedicht van Ida Gerhardt aangetroffen in de etalage van boekhandel ‘de Omslag’, Wijnhaven 16/hoek Boterbrug te Delft op 11 december 2016. (Eigen foto)
‘Don’t follow leaders, watch the parkin’ meters’
Bob Dylan, uit song Subterranean Homesick Blues als single (Columbia Records, cat.nr. 43242 (8 maart 1965); Track 1 op album Bringing It All Back Home (Columbia Re-cords, 22 maart 1965); https://genius.com/
Bob-dylan-subterranean-homesick-blues)
‘History is never definitive- there is always something new to be learned.’
(S.E.Ambrose, Pegasus Bridge2 (1988), 179)
6 juni 1944, D-Day, 00:16 uur (Britse Dubbele Zomertijd). Landingszone X bij de kanaalbrug van Bénouville, departement Calvados, Normandië, Frankrijk.(Eigen tekening)
I.
Britse bruggendwingers bij Bénouville*
I, 1.
D-Day en zomer 1944: Nachtelijke verovering en behoud van twee strategische bruggen in Normandië door Compagnie D, 2e Bataljon ‘Ox and Bucks’, piloten van het Glider Pilot Regiment als-mede het 7e Parachutistenbataljon, 5e Luchtlandingsbrigade, 6e Lucht-landingsdivisie.
(*Er zijn minstens drie Noordfranse dorpen die de naam Bénouville al of niet in een samenstelling (b.v. St.Pierre-Bénouville of Bénouville-sur-mer in de regio Seine-Mari-time) dragen; bedoeld wordt in mijn werk het dorp Bénouville in het departement Calvados in Beneden-Normandië, gelegen aan het kanaal dat van het industriegebied van de stad Caen noordelijk naar Ouistreham aan zee is getrokken. Hetzelfde toponiem is enige malen foutief weergegeven in George Blond, Invasie 6 juni 1944 (4e dr. Uitgevers-maatschappij ‘West-Friesland’. Hoorn, z.j.(na 1951), 11 (Rénouville) en 114 (Bénauvil-le). Niet te verwarren met Bénerville aan de Kanaalkust ten noordoosten van Cabourg, noch met (château van) Bénéauville, Bavent, dep. Calvados, Normandië, cf. bron
Britse schouderemblemen (flashes) van Oxfordshire and Buckinghamshire Light Infantry 52nd Foot (boven), 6e Luchtlandingsdivisie (midden) en Glider Pilot Regiment (onder). Onderdelen hiervan namen deel aan de bestudeerde bruggenraid.(Copiëen, eigen coll.)
‘Twee strategische bruggen’: die bij Bénouville en Ranville gelegen in het département Calvados, Normandië, Frankrijk. Rechtsboven is het noorden waar de kust van het Kanaal (Fr: Le Manche; Duits:Ärmelkanal; Eng.: British Channel) ligt. Linksonder liggen de in-dustrie– en havenwijken van de stad Caen, een belangrijk verkeers-knooppunt in het zuiden. (bron)
Twee strategische Normandische bruggen ingenomen door de Britten vóór de landingen vanuit zee op D-Day. RAF- luchtverkenningsfoto van Ornegebied na landing der Britse Horsa-zweefvliegtuigen op 6 juni 1944 op landingszones X (linksboven) bij de kanaalbrug van Bénouville, Y (midden, linksboven de Ornebrug) en N (geheel rechts) bij Ranville, 6 juni 1944. Linksboven het kanaal van Caen, in het midden de rivier de Orne. Boven is noorden, de richting van de Kanaalkust; rechts westen. Witte stippen op de velden zijn door Italiaanse arbeiders, Normandische inwoners of Duitse militairen vers gegraven gaten voor de insteek van antiland- ingspalen. Coll. Imperial War Museum, Londen. (Foto: bron, 2)